Вивчення лексики на уроках англійської мови

Використання різноманітних вправ під час вивчення лексики  на уроках англійської
мови як засіб розвитку творчих здібностей учнів
ВСТУП

В умовах демократизації в Україні всіх сфер суспільного життя для формування якісно нової системи освіти особливу увагу слід приділяти змістові та методиці, яка формує світогляд, вміння самостійно вчитися та критично мислити, здатності до самопізнання та самореалізації особистості.
Сучасні методи орієнтовані на активну взаємодію учня з учителем та учнів між собою, самостійне і спільне прийняття рішень, що має бути вирішальною передумовою їх громадянської активності в майбутньому. Тому пріоритетну роль в освіті мають активні та інтерактивні методи та інноваційні технології, що стимулюють творчість, ініціативу, самостійне мислення, спрямовані на розвиток особистості учня. Вчитель стає одним з тих, хто допомагає вчитися, організовує і стимулює навчальний процес.
Головна мета роботи з учнями – створення оптимальних умов для вияву обдарованості й талантів дітей, формування гуманної особистості та створення умов для вільного  формування власної світоглядної позиції. Вчитель на уроці повинен створити умови для оволодіння англійської мовою, використання всіх її багатств і засобів у мовній практиці.
Знання іноземної мови асоціюється зі знанням слів, у той час як володіння мовою з лексичними навичками, які саме й забезпечують функціонування лексики у спілкуванні. Отже, лексичні навички слід розглядати як найважливіший і невід’ємний компонент змісту навчання іноземної мови, а їх формування саме і є метою навчання лексичного матеріалу.
Лексичний аспект спілкування має певні особливості,які полегшують його засвоєння, і такі, що його утрудняють. До перших належить  зв’язок лексики зі змістом комунікації, на що спрямована увага комунікантів. Це сприяє концентрації їх уваги і врешті-решт – засвоєнню. До других належить практично невичерпний запас лексики будь-якої західноєвропейської мови, а також великі труднощі засвоєння іншомовної лексики, що пов’язані з формою слова(звуковою, графічною, граматичною), його значенням, характером сполучуваності з іншими словами, вживанням слів, а також розходженням зі словами рідної мови.
«Без граматики можна сказати дуже мало, без лексики – нічого». Ці слова лінгвіста Девіза Уілкінса найкраще відображають важливість навчання лексичного матеріалу.



ОСНОВНА ЧАСТИНА

Що таке лексична одиниця

У шкільному лексичному мінімумі розрізняють активний мінімум і пасивний мінімум.
Активний лексичний мінімум – це той лексичний матеріал, яким учні повинні користуватись для вираження своїх думок в усній та письмовій формі, а також розуміти думки інших людей під час аудіювання та читання.
Пасивний лексичний мінімум – лексика, яку учні мають лише розуміти під час сприймання чужих думок в усній формі (під час аудіювання) та письмовій формі (під час читання).
Одиницею навчання лексичного матеріалу є лексична одиниця (ЛО), яка може бути не лише словом, але й сталим словосполученням і навіть так званим «готовим» реченням (тобто таким, що не змінюється у мовленні).
Наприклад: beautiful, by no means, the root of the trouble. How do you do?

Як запам’ятовуються слова

Людина має три види пам’яті: короткочасну, оперативну та довготривалу, яка дозволяє мозку зберігати кількість інформації дуже тривалий час. Для забезпечення переходу інформації до довготривалої пам’яті рекомендується дотримуватися нижче наведених принципів.

Повторення

Найкраще інформація запам’ятовується в контексті, наприклад, під час читання слова має зустрітись щонайменше сім разів за обмежений відрізок часу.

Відтворення

Це один з видів повторення – багаторазовий виклик слова в памяті і його відтворення, наприклад використання в реченні.

Темп

Слід ураховувати індивідуальні характеристики учнів і надавати їм стільки часу на повторення нових слів, скільки їм потрібно.

Використання

Популярний вислів характеризує цей вислів: «Use it or lose it!» Це використання слів у мовленні.

Пізнавальна глибина

Чим більше учень зробить власних висновків щодо слова, тим більше шансів на ефективне запамятовування, наприклад використання слів для завершення речення.




Персоналізація

Нові слова швидше переходять до довготривалої пам’яті,якщо учні тренують їх у контексті власної особистості, особливо особистого життєвого досвіду та на прикладах, що є невід’ємною часткою їх особистого оточення.

Візуалізація
 (наочність)

Співвідношення слова із зображенням створює дуже міцний асоціативний зв'язок

Мнемоніка

Це спеціальні прийоми, які допомагають запам’ятати важкі для запам’ятовування слова.Наприклад, географія – для запам’ятовування назв Великих озер: Homes (Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior); Arithmetica rat in the house may eat the ice cream.

Мотивація

Навіть не дуже вмотивований до навчання учень запам’ятовує нові слова, якщо перед ним поставити завдання, яке вимагає прийняття власних рішень щодо нової лексики (прийом залучення елементів персоналізації).

Увага / емоційне збудження

Якщо слово викликає сильний емоційний відгук, воно практично на сто відсотків закріплюється у довготривалій памяті.

Презентація лексики

Презентація лексики залежить від рівня навченості учнів, складності лексики, що подається, можливості пояснити або продемонструвати значення, призначення лексики. Кількість нових слів не повинна бути завеликою (оптимальна кількість – не більше 12 нових слів за урок). Рішення, в якій послідовності презентувати лексику, залежить від учителя.

ОСНОВНІ ФОРМИ ТА ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕЗЕНТАЦІЇ

1.    Переклад

а) Це найкоротший шлях до значення (за умови достатньо точного збігу в обох мовах);
б) Є економічним засобом;
в) Найбільш  підходить до випадкової лексики, що може зявитися упродовж уроку;
г) Може створити в учнів неправильне уявлення щодо абсолютної відповідальності лексичних одиниць у різних мовах;
д) Створює низьку мотивацію до запам’ятовування завдяки надмірній легкості.
2.    Візуальні засоби презентації (демонстрація реальних предметів, малюнків, дій або жестів)

а) Надають учням можливість ефективно візуалізувати лексику за рахунок реальних предметів, малюнків, флеш-карток, тощо;
б) Дуже ефективні на початковому етапі;
в) Надають учням учням можливості реалізувати власний темп і стиль навчання, ефективно формувати власні асоціації та мнемонічні засоби.

3.    Вербальні засоби презентації ( дефініції та ситуації )

а) Застосування ситуації, яка контекстуалізує нову лексику;
б) Презентація декількох речень – зразків;
в) Презентація через омоніми, антоніми або супідрядні терміни; презентація повного визначення.

На що слід звернути увагу під час вивчення лексики

Учні повинні одержувати такі завдання, які б допомагали їм будувати асоціативні зв’язки, чим більше – тим краще.
Учитель повинен пам’ятати, що починаючи вивчати нову лексику, учні обов’язково стикаються з початковою неясністю та невпевненістю.
Лексику потрібно презентувати в її типовому контексті, щоб учні могли відчути її значення, регістр, синтаксичне оточення тощо.
Під час навчання слід акцентувати увагу на звучанні нових слів ( особливо на наголосі ).
Орієнтувати учнів на якнайшвидшу побудову словника рубіжного рівня близько 3000 лексичних одиниць.
Залучати учнів до активного вивчення нової лексики. Надавати учням можливості багатократної зустрічі з  новою лексикою та постійного відтворення цієї лексики в пам’яті.
Учні повинні мати можливість формувати власне відношення щодо використання нової лексики.
Можна підвищити мотивацію учнів до запам’ятовування нової лексики, якщо вона буде персоналізована.
Учнів потрібно вчити використовувати реальну комунікацію для засвоєння нової лексики.

Прийоми і методи активізації лексики на уроках англійської мови (з досвіду роботи)

Реалізуючи різноплановий підхід до активізації лексики на уроках англійської мови на середньому та старшому етапах її вивчення, пропоную учням такі вправи.

Roundtable (group work) – робота по колу

По колу передається аркуш і кожен учень  групи записує по одному слову за певною темою, наприклад «Weekend Activites». Час – до 2 хвилин. Яка група встигла записати більше слів, та й зачитує їх першою. Вчитель швидко записує ці слова на дошці, а решта учнів викреслюють названі слова зі своїх списків та називають ті, що залишились (Див. схему 1)


Овал: Мета: визначити лексичний запас учнів за темою та введення нової групи слів для збагачення лексичного мінімуму.

Your choice (твій вибір)

Завдання: із списку поданих прикметників, що позначають риси характеру, треба вибрати, на думку учнів, позитивні і негативні. Намалювати коло, розділити його на дві частини, записати ці риси.


Мета: організувати дискусію як форму групової взаємодії, коли учні спілкуються відповідно до суперечливого твердження. 

Your birthday, line up (лінія)
Пропоную учням створити пряму лінію. Далі вони міняються місцями, відповівши на запитання: “What month do you have your birthday?” Далі учні відповідають на питання “When is your birthday?” і тепер уже переміщуються відповідно до дати. Нарешті по порядку кожен називає лише порядковий числівник та місяць, наприклад, the first of May, the 7th of April.
Tags
Під час вивчення прислівників частоти пропоную уважно розглянути зображення на малюнку й усвідомити різницю в їх значенні.


У класній кімнаті на дошці та інших місцях класу розміщую таблички з цими словами. Запрошую трьох-чотирьох учнів вийти до вчительського столу і починаємо працювати. Учитель зачитує твердження. Завдання учнів – прослухати, зрозуміти, підійти до тієї таблички, яка відображає реальну частоту їх дій.
Наприклад:
You are busy on Sunday.
You help your mother every day.
You skate in winter.

Решта учнів спостерігають уважно, а потім коментують те, що вони дізналися про своїх однокласників. Якщо на запам’ятали або мають не досить хорошу мовну підготовку, учитель може допомогти питаннями.
Наприклад:
What does Oleh often do?
What new have you got to know about your friends?
Enriching Vocabularies

З метою розширення та збагачення особистого словарного запасу учням пропонуються вправи такого типу:

Match the criminals
With the descriptions
1. Thief
a) someone who kills somebody else on purpose
2. Robber
b) someone who steals things from shops

3. Burglar
c) someone who takes a person by force and demands ransom in order to set them free
4. Mugger
d) someone who uses force to rake control of an airplane train etc.
5. Murderer
e) someone who takes things which do not belong to them
6. Kidnapper
f) someone who tekes things which do not belong to them
7. Arsonist
g) someone who damages other people’s property on purpose
8. Shoplifter
h)someone who attacks people in the street in order to steal something
9. Vandal
i) someone who sets fire to property on purpose
10. Hijacker
j) someone who breaks into people’s houses to steal things


Underline the correct item
1.    If you don't want someone to burgle / steal your house, you should keep the doors and windows locked.
2.    He keeps his bicycle securely; chained so that no one will steal/ rob it.
3.    Two men attempted to burgle / rob the local bank, but the police arrived before they got away.
4.    Instead of fining the man, the judge sent him to prison because he was a repeat offender/convict.
5.    That terrorist is one of the world's most wanted criminals/suspects.
6.    The offender / suspect was set free because there was no evidence to prove that he was guilty.
7. The suspect / convict had been in prison for twenty years when he died.

З метою розвитку оперативної памяті пропонуються вправи на заміну слів у дужках словами, близькими за змістом зі запропонованого списку.
Fill in the correct word from the list below:
Identity, watchful, sensible, plain, possessions, valuable, label, complained, advised, nosy.
1. John lost all of his _when arsonists set fire to his house. (Belongings)
2. A lot of _ paintings were burnt in the fire at the museum. {Expensive)
3. Alter thieves took Tim's Porsche, he decided to buy a(n)_car which was less likely to be stolen. (Simple)
4. As the policeman grabbed the thief, __ . Passers-by stopped to watch. (Extremely curious)
5. It was easy for me to _ my stolen video recorder as I had written my і postcode on the bottom of it. (Recognize)
6. The man's lawyer _ him not to talk to the newspaper reporters. (Recommended)
7. After my house was burgled, I decided to _ all my expensive possessions in case it happened again. (Put an identifying mark on)
8. It’s not __to leave your house unlocked while you are out. {Reasonable)
9  The _ store detective caught the shoplifter trying to steal a blouse,(Observant)
10. The people of the town _  to the Mayor about the high crime rate in the area. (Stated their dissatisfac­tion).
Після роботи з текстом звертаю ува­гу учнів на окремі статі словосполучення. Учням пропонується встави­ти потрібне слово, не дивлячись у текст.
Fill in the correct word from the list below
To catch, to draw, open, to leave, to put, awful, to take, to keep, to give, to be.
1. the ___ truth
2. __ a good look
3. __ somebody's eye
4. __  somebody the green light
5. __  somebody behind bars
6. __ at risk
7.__ attention to something
8.__ a light on
9.__ an eye on something
10. a(n)__invitation
Під час читання тексту виділяються окремі слова. Учням треба їх пояснити.
Наприклад:
A large British fishing boat, the Red Herring, was involved in a tragic ship­wreck yesterday morning. The boat sank after hitting rocks off the south coast of England. Six of the boat's crew members managed to swim ashore and get help. Etc.
Shipwreck event in which a ship sinks or is destroyed at sea.
Crew members— people working on a ship.
Під час вивчення тем «Похід», «Робочий день», «Одяг», «Їжа», «Школа» та ін. пропоную учням вибрати з набору речей або малюнків чи карток зі словами найбільш і найменш значимі для них із десяти запропо­нованих, і пояснити свій вибір.
Наприклад:


Sort these words
into four groups (Topic "Travelling")

Accomodation (we stay in__)
Journey and transportation
People
Actions
a hotel
a voyage by boat
to check in/out of a motel
on foot
a camp
a journey by plane
a day trip by car
a guest house
to go on excursion
a guest
to buy a ticket
to book a holiday
to arrive at/in
a sightseer
a youth hostel
a guide
a visitor
to depart from
a sightseeing tour
to plan a holiday
a fight by plane
a travel agent


Match the phrases with their Ukrainian equivalents.

1) to train
а) побити рекорд
2) to take part in a competition
б) встановити рекорд
3) to hold a competition
в) брати участь у змаганні
4) to break the record
г) тренуватися
5) to set a record   
д) проводити змагання

Хто більше? (Group work)
Учні одержують малюнок за темою,що вивчається. За 1 хвилину треба назвати як можна більше слів,які асоціюються з ним і відповідають темі.

A long sentence
Придумати речення з новими словами за темою, що вивчається. На дошці записує своє речення той, у кого воно найдовше.

My friend’s portrait (group work)
Кожна група отримує набори карток з іменниками і прикметниками за темою: «Зовнішність». Домовляються кого з учнів будуть описувати,і підбирають відповідні картки, наприклад: small nose, plump cheeks, long legs, etc. Лідер групи описує цього учня, решта повинна вгадати,хто це.

Inside / outside circle
Можна використовувати цю вправу для повторення лексики, закріплення,як розминку на початку уроку. Можна пропонувати під час вивчення форм дієслів, граматичних часів, антонімів, синонімів і т.п.

Підбери слово
На великому аркуші намальований великий предмет залежно від теми. Наприклад, це може бути тварина. На столі лежать картки з назвами частин тіла та іншими словами. Учні по черзі виходять до дошки, прикріплюють назви частин тіла і слова,які, на  їхню  думку,  асоціюються з попереднім словом, наприклад, біля вуха з'являється табличка "ear" та "small", тобто "small ear".
Free writing (Вільне письмо)
На дошці вчитель пише будь-яке слово (або усно називає його). Завдання учнів — протягом 2-3 хвилин писати все, що асоціюється  з цим словом.

Це можуть бути словосполучення, речення або просто це слово. Тобто голова думає, а рука пише. Не мож­на припиняти писати. Після закінчення учні зачитують те, що вийш­ло. Інші можуть прокоментувати, про що вони дізналися.

Немає коментарів:

Дописати коментар